از مهندس معلی  تا پیله ور و شایعات پیرامون


یزدفردا "صبح چهارشنبه خبری  بدون هیچ پیش زمینه ای در  پایگاه اطلاع رسانی شرکت گاز استان یزد منتشر وخبر ازانتصاب عليرضا پيله ور به عنوان سرپرست شرکت گاز استان يزد داد.

به دنبال انتشار این خبر شایعاتی مبنی بر اینکه این تغییرات بدون هیچ هماهنگی با مدیر عامل سابق صورت گرفته است وعده ای نیز این جابجائی را تبعات عدم تحقق مصوبات سفر ریاست جمهوری دانستند و البته
روش  اعلام خبر و همچنین عنوان سرپرستی حکم معاون وزیر و مدیرعامل شرکت گاز کشور  در بوجود آمدن شایعات و شبهات مطرح شده بی تاثیر نبوده است     .

درگفتگوئی که خبرنگاریزدفردا با یکی از مسئولین ارشد استان در مورد شایعات منتشر شده داشت :وی برکناری مدیر عامل شرکت گاز را صحیح ندانسته وآن را جابجائی مدیران براساس نظرات  و نوع نگرش دانسته و این جابجائی را به تغییرات کشوری در این شرکت مرتبط دانست  و نقش استان در این تغییر را ناچیز  اعلام نمود   .
وی افزود :با توجه به استقرار جـــواد اوجــــي در راس شرکت گاز کشور ،قطعا شاهد تغییرات در زیر مجموعه ها خواهیم بود و این جابجائی ها از حقوق اساسی یک مدیر ارشد بوده و در جهت رشد و سرعت بخشیدن به امور خواهد بود .
وی در ادامه افزود :مهندس معلی یکی از مدیران زحمتکش و موفقی است که در طول 14 سال گذشته و یا به روایتی از ابتدای تشکیل این شرکت تا کنون تمام تلاش خود را در راه خدمتگزاری گذاشته است و به عنوان یکی از مدیران موفق مطرح بوده است .
وی در ادامه از مراسم تودیع و معارفه مدیر جدید و سابق این شرکت خبرداده و افزود :همواره شاهد حضور موثر این شرکت در پروژه های مرتبط بوده و در مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان نیز شرکت گاز استان توانسته عملکرد قابل قبولی داشته باشد و قطعا در روز تودیع و معارفه مدیران جدید و سابق شرکت گاز شاهد قدر شناسی مقامات ارشد استان از سالها تلاش  مهندس معلی خواهیم بود  .
وی به بحث تغییر مدیران کم کار در مصوبات سفر های ریاست جمهوری اشاره نموده و افزود :هیچ زمان مهندس معلی و شرکت گاز استان در این لیست قرار نگرفته و هرگز بخثی پیرامون کم کاری این شرکت مطرح نبوده است .

اما آنچه واقعیت دارد خداحافظی مهندس   محمد عاشق معلی  از پست مدیر عاملی شرکت گاز استان  یزد  بود و با توجه به اینکه ما در یزد شرکت  گاز را با نام معلی  همیشه همراه دیده ایم  ،به همان اندازه هم با حذف این نام از این مجموعه حساسیت داریم .
مهندس محمد عاشق معلي‌ متولد 15/12/1331 در يزد بوده و در تاريخ 1356/1/6 در صنعت نفت استخدام و مشغول به كار شده‌ و تا قبل از این حکم  در سمت مديرعامل شرکت گاز استان يزد با رتبه‌ي A مشغول انجام وظيفه بود.
وی قبل از اين،  در سمت مدير پروژه هاي مکانيکال نفت،رئيس خدمات مکانيکي پروژه هاي نفت مناطق نفت خيز،هماهنگ کننده بازسازي مناطق نفت خيز،رئيس گازرساني و فروش استان يزد خدمت کرده است .او ‌ داراي مدرك تحصيلي کارشناسي در رشته مهندسي‌مكانيك از دانشگاه صنعت نفت بوده و عضو اصلي و نائب رئيس هيئت مديره و مدير عامل شرکت گاز استان يزدبوده است .
صنعت گاز با پيگيري اهداف كلان خود در راستاي تغيير الگوي مصرف انرژي به ويژه در توسعه شبكه هاي گازرساني به شهرها ، روستاها ، نيروگاه ها ، صنايع و تامين سوخت خودروها جهت كاهش آلودگي محيط زيست توفيق خوبي يافته و شركت گاز استان يزد نيز به تبع آن و به دنبال اجراي 340 كيلومتر خط انتقال 20 الي 30 اينچ از محور اصفهان / يزد ، فعاليت شبكه گذاري شهري را از سال 1375 آغاز نموده است . اين فعاليتها از سال 1378با هدف ارائه خدمات گازرساني مطلوب و بهينه به عنوان يكي از عوامل مؤثر در روند توسعه و پيشرفت استان يزد كه يكي از قطب هاي صنعتي كشور محسوب مي شود، شدت گرفت البته  با همیاری شهرداری یزد که در جهت تسریع در گازرسانی استان از حق و حقوق قانونی خود جهت حفاری های های صورت گرفته گذشت وبدون دریافت هزینه شهر را در اختیار گازرسانی قرار داد   .

شركت گاز استان يزد در راستاي دستيابي به اهداف مهم خود به دليل كمبود امكانات و نيروي انساني متخصص و كويري بودن ، شرايط خاص آب و هوايي و بافت قديمي شهرها و روستاها با مشكلات زيادي گريبانگير بوده است . عواملي نظير وجود كوچه هاي كم عرض و داراي ساباط ، سست بودن بافت خاك ، وجود چاهها و قنوات متعدد ، زير زمينهاي متصل به هم ، فرسودگي ديوارهاي بلند كوچه ها كه هر لحظه امكان ريزش دارد،عمليات گازرساني را دشوار ساخته است .كاركنان اين شركت با استعانت از خداوند متعال توانستند بر تنگناها و مشكلات خاص اين خطه كويري پيروز شده و با برنامه ريزي هاي مناسب و استفاده بهينه از امكانات موجود هر سال فراتر از تعهدات خود عمل نمايند و كليه فعاليتهاي خود را در زمينه بررسي ، طراحي ، اجرا ، تعمير و نگهداري ، اداري ، مالي و... مطابق استانداردهاي شركت ملي گاز ايران انجام دهند و از 10شهرستان اين استان 7 شهرستان را گازدار نموده است
 در راستای اجرای عملیات گازرسانی به 141 روستای مصوب سفر هیئت محترم دولت با بهره برداری از 8 پروژه (4 روستا و 4 جایگاه)در ماه گذشته شمار کنونی روستاهای بهره مند از گاز طبیعی در استان به 42 روستا رسید و فعالیت اجرایی 40 روستا نیز در دست اقدام بوده و مابقی در مرحله طراحی است. جايگاه هاي سي ان جي فعال در استان يزد به 20مورد رسید .تا کنون در استان 4100 کیلومتر شبکه گذاری انجام شده و برای جذب 260000 مشترک نیز ظرفیت ایجاد شده است.

از نکات مهم در دوران مدیریت معلی  تعرفه گاز استان بود که در تعرفه جديد نرخ محاسبه گاز از 80 ريال به ازاي هر مترمکعب گاز شروع و در صورت مصرف بيش از الگوي مصرف به صورت تصاعدي به 690 ريال مي رسد.و در دستورالعمل جديد استان ها به 5 دسته سردسير، سردسير2، سردسير3، معتدل و گرمسير تقسيم بندي شده اند، خاطرنشان کرد: يزد در دستورالعمل جديد در رديف استان هاي معتدل است، در حالي که بخشودگي مناطق سرد 2 برابر حق بخشودگي مناطق معتدل است.

به هر حال معلی پس از حدود 14 سال تلاش در زادگاهش کارنامه ای را جهت ارائه تقدیم پیله ور خواهد کرد و باید منتظر بود تا عملکرد مدیر جدید منصوب مدیر جدید را در طول خدمتش ثبت نماییم وبهترین قاضی تاریخ خواهد بود .
طبق حکم معاون محترم وزير نفت و مدير عامل شرکت ملي گاز ايران،  عليرضا پيله ور به عنوان سرپرست شرکت گاز استان يزد منصوب گرديد.

برادر ارجمند جناب آقاي عليرضا پيله ور:با امعان نظر به دانش ، تعهد ، تخصص و تجربه جنابعالي ، به موجب اين حكم به عنوان " سرپرست شركت گاز استان يزد " منصوب مي گرديد .توفيق روزافزون جنابعالي را از درگاه خداوند تبارك و تعالي مسئلت مي نمايد . با اغتنام فرصت لازم مي داند از خدمات جناب آقاي محمد معلي در مدت تصدي مسئوليت فوق تشكر و قدرداني نمايد .و من ا... التوفيق جـــواد اوجــــي معاون وزير نفت و مديرعامل


یزدفردا ضمن عرض خسته نباشید به مهندس محمد معلی که در طول خدمت خود از هر تلاشی جهت تحقق اهداف و برنامه های دولت دریغ نکرد برای سرپرست  جدید این شرکت آرزوی موفقیت و توفیق خدمتگزاری می نماییم .


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا